Innerlijke Glimlach

 

 

De innerlijke glimlach….. 

Ik kwam er weer op tijdens het lezen in een prachtig boek van Griet op de Beeck , Let op mijn woorden.

Over Lise die eens had gelezen dat je tijdens het glimlachen niet aan vervelende dingen kan denken. 

Eens testen of het waar is, dacht ik , net als Lise en probeerde het.

Legde mijn boek weg, draaide mijn gezicht in de heerlijke lentezon, sloot mijn ogen en glimlachte.

Mijn gezicht verzachtte, mijn huid ontspande maar bovenal mijn hele lichaam.

En inderdaad geen vervelende dingen om aan te denken.

 

Er is een Chinese spreuk die zegt:

“Wanneer de mond glimlacht, glimlacht het hart “

 

Je loopt over straat of doet de boodschappen of wat dan ook en je bent aan het tobben over je financiële situatie, over wat je allemaal nog moet doen, over je relatie, de angst om ziek te worden of over de zorgen van je naasten.

Er is een innerlijke frons, spanning in het gezicht, mondhoeken wijzen naar beneden of de lippen samengeknepen. Misschien zelfs de kiezen op elkaar geklemd.

Als we opkijken en iemand  stralend naar je zien glimlachen fleuren we daar direct van op, ons hart maakt een sprongetje en voor je het in de gaten hebt glimlach je als vanzelf terug en voel je je direct beter, zachter en voor even zijn al je gedachten naar de achtergrond verdrongen.

Je voelt je ontspannen en veerkrachtig, positief.

Wanneer je tegen iemand glimlacht krijgt de ander een goed gevoel over zichzelf, functioneert beter en zal zich gelukkiger voelen.

 

Geluksgevoel heeft te maken met harmonie, met een goed samenspel, een goede communicatie tussen lichaam en geest.

 

Een van de basisprincipes in het Taoïsme is het werken met “I- Kracht “

Oftewel de Innerlijke Glimlach, de zachte intentie.

Een Innerlijke Glimlach is een glimlach tegen jezelf, tegen jezelf glimlachen is als je koesteren in liefde, zelfacceptatie . Je bent de beste vriend van jezelf.

Zelfliefde heeft herstelkracht en verjongt.

Als je deze I-Kracht ontwikkeld, je eigen maakt, is het sterker dan je wilskracht en de daarmee verbonden spierkracht, meer vanuit moeiteloosheid en dus lichter, zachter en minder vermoeiend.

Een innerlijke glimlach werkt met zachte ogen, je richt je aandacht naar binnen.

 

Onze ogen zijn verbonden met het autonome zenuwstelsel dat de werking van de organen en klieren regelt.

Zachte ogen kalmeren het hele zenuwstelsel en kalmeren de klieren die stress regelen.

Wetenschappelijk onderzoek aan de University of Arizona heeft aangetoond dat een eenvoudige glimlach neurotransmitters zoals dopamine en serotonine vrijmaakt.

Deze neurotransmitters zorgen voor een daling van de bloeddruk, ontspanning in je lichaam en geven een gevoel van geluk en welbehagen.

Ook bij de geweldige expositie van Bodyworlds in Amsterdam wordt over het effect van de innerlijke glimlach gesproken. 

Een innerlijke glimlach geeft je humeur een snelle boost, vermindert angstgevoelens en niet onbelangrijk… het stelt ook anderen op hun gemak .

Een innerlijke glimlach kan dus mentale en fysieke spanningen oplossen.

De zachte ogen zijn essentieel voor de beoefening, de fysieke beweging, het omhoog krullen van de mondhoeken is in feite nodig om de pijnappelklier te activeren.

 

Helaas is het niet zo dat deze innerlijke glimlach HET antwoord is  voor alle verdriet, pijnlijke emoties, depressie enzovoorts, maar het kan je wel helpen om je wat meer bewust te maken van wat er hier en nu is.

Jouw glimlach kan ook helpen om anderen op hun gemak te stellen, om te ont-moeten, om vriendschap te sluiten.

Aangename gewaarwordingen worden versterkt en spanningen, blokkades en ongemak maken makkelijker plaats voor mildheid en aanvaarding.

Een gezichtsuitdrukking zoals een glimlach kan onze emoties tot op zekere hoogte beïnvloeden.

Het is een goed voorbeeld hoe Geest en Lichaam met elkaar samenwerken, een zijn en reageren op elkaar.

 

 

 

 

Een Boeddhistische spreuk luidt :

 

“Liefdevolle vriendelijkheid

  komt uit een warm hart,

  Een heldere, flikkerende 

  schittering “

 

Ittivuttaka ( 1ste eeuw v. Chr. )

 

Oefening.

 

De innerlijke Glimlach kan een simpele oefening zijn, krachtig en prachtig in al zijn eenvoud met een niet te onderschatten effect .

 

Ga zitten zoals je gemakkelijk zit , sluit je ogen en wordt je gewaar van het contact wat jouw lichaam maakt met de ondergrond.

De voeten op  de vloer als je op een stoel zit of de benen en het zitvlak op de mat.

Verleg daarna je aandacht naar het contact met de ruimte waar je verblijft.

Je kunt je ook inbeelden dat je je op een voor jouw favoriete plek bevindt en dat de zon op je gezicht schijnt.

De geluiden, de geuren, warm, koud en laat je adem zich verdiepen en vertragen.

Kijk dan naar jezelf zoals je bent op dit moment, zoals je hier zit met een vriendelijke en liefdevolle blik. 

Wordt je gewaar van de sensaties in jouw lichaam. 

De veranderingen in spanning, de zachtheid en openheid die ontstaat.

Als je deze oefening af wil sluiten kun je met je handen over je armen en benen strijken om de energie weer goed te laten stromen .

Voel nog even het effect van deze oefening na in je hele lichaam.

 

 

Met een glimlachende groet… 

 

Dorine 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Marijke (zaterdag, 18 april 2020 15:06)

    Dankjewel, Dorine voor deze mooie oefening. Het werkt: de ademhaling verdiept zich, het lichaam verzacht en ontspant. Een mooie voorbereiding voor de meditatie.
    Namasté, Marijke.

Contact

De Yogatoko

Amsteleindstraat 100

5345 HB Oss

T 06 3646 4047

E info@deyogatoko.nl

 

De Yogatoko

• yin yoga
• vaste instructrice
• kleine groepen (max. 10 personen)

• doordeweeks elke ochtend en avond les

 

Facebook